mial-icon
DK_30px_blue.png
011215_LR_manual_farver

Velkommen på Løgumkloster Refugium

Refugiet ligger naturskønt med eng og å midt i Løgumkloster by. Fra Refugiet er der direkte adgang til den smukke nyrestaurerede klosterkirke og til Kapitelsalen. Der er 47 værelser, som alle er indrettet i klassisk dansk design, de fleste med eget bad og toilet. Kom med ind på værelse 44. Værelserne er centreret omkring en atriumhave. Klik her for at se værelsernes beliggenhed. Der er nogle skønne fællesrum - Pejsestue, Dagligstue, Samlingssal og Spisesal - alle smukt møbleret. I 2011 blev Havesalen opført - et smukt og stemningsfyldt rum beliggende i Refugiets atrium have. Havesalen er tegnet af Lundgaard og Tranberg.

Her et oversigts kort., hvor du kan se beliggenheden af de enkelte værelser.

Hvem kommer?
Refugiet er åbent for alle, og gæster kommer her af mange forskellige grunde. Her er plads til fordybelse og eftertænksomhed på den ene side og til fællesskaber og dialog på den anden side. Refugiet er åbent året rundt, og der afholdes en række programmer om livets store og små spørgsmål. For at se programmet, klik her. Refugiet er tæt forbundet med Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, og mange præster overnatter og spiser her i forbindelse med deres efteruddannelse.

Dagsrytme på Refugiet
På alle hverdage kan du deltage i den stemningsfyldte morgensang i Kapitelsalen og aftensang i kirken. Et særligt kendetegn på Løgumkloster Refugium er den faste rytme, som man kan læne sig ind i – morgensang kl. 8.15 eller 9.15 og faste tidspunkter for dagens måltider. Om eftermiddagen og efter aftensmaden er der kaffe og kage i pejsestuen – vores køkken sørger godt for os. Hvor meget eller hvor lidt du ønsker at deltage i dagens rytme, er helt op til dig.

Hvad er et Refugium?
Refugium betyder ”tilflugtssted”. Inden for biologien er det et sted, hvor dyr og planter kan overleve i ellers hårde tider. På samme måde kan vi mennesker have brug for at søge hen til et sted, hvor der er plads og ro til at være.  Løgumkloster Refugium er sådant et sted. Her kan du finde plads til fordybelse, personlig vækst og fællesskab - alt efter dit behov. Tusindvis af gæster har i årernes løb oplevet, at et ophold her på Refugiet netop har været det, de havde brug for. Hvor energien og livsmodet blev fornyet - og hvor den uløste opgave fandt sin form.

Hvem møder du?
Louise Højlund og Peter Franklin starter som forstanderpar 1. oktober 2023. Med sig har de 30 medarbejdere i varieret timeantal og 38 frivillige, der alle gør en stor indsats for driften af Refugiet. Find os her.

Hvem står bag?
Løgumkloster Refugium blev oprettet i 1960 af kirkelige og folkelige kredse fra hele landet. Refugiet bygger på Den Danske Folkekirkes grundlag og ledes af en bestyrelse, hvor medlemmerne er udpeget af en række interesse organisationer. Se Fundatsen ved at klikke her.

I bestyrelsen sidder: Mathias Knudsen, Tønder Kommune (formand); Jørgen T. Demant, Refugiets Venner (næstformand); Hans Iversen, Refugiets Venner; Jens Andresen, Grænseforeningen; Hans-Ole Bækgaard, Kirkelig forening af Indre Mission i Danmark; Kirsten Andersen, Grundtvigsk Forum; Kirsten Kruchov Sønderby; Sten Hildebrandt og Erik Berg, Lone Brix, medarbejderrepræsentant og sekretær.

Løgumkloster Refugium støttes årligt af fonde og private gavegivere, der bakker op om Refugiets målsætning. Stor tak herfor.

Refugiets Venner
Refugiets støttes økonomisk og programmæssigt af en kreds af mennesker - organiseret i Refugiets Venner. Jørgen Demant er formand for Refugiets Venner. Bliv medlem af Refugiets Venner.

Varen er nu lagt i kurv

Shop videre